Jak utrzymać wagę po schudnięciu?

Jak utrzymać wagę, kiedy uda Ci się schudnąć?

Pixabay.com

Kiedy uda nam się zrzucić kilka kilogramów, popadamy w euforię, bo osiągnęliśmy sukces. Wielokrotnie radość przewyższa zdrowy rozsądek i myślimy, że nowy rozmiar utrzymamy już zawsze.

"Straciłem na wadze, to teraz mogę przestać być na diecie" - nie wracaj do starych nawyków. Nie mów sobie, że przecież jak raz odpuścisz, to nic się nie stanie (a później kolejny i kolejny raz). Po odchudzaniu bardzo często sięgamy po ulubione fast foody, nie ograniczamy się co do alkoholu, a pod ręką zawsze mamy coś słodkiego lub gazowanego. Problem polega na tym, że schudnąć jest o wiele łatwiej niż później utrzymać uzyskaną wagę. 

Zdecydowana większość osób, którym udało się zejść z wagi, później szybko tyje, bo nie potrafi sobie poradzić. Skoro bat w postaci dietetyka lub trenera znika, to czujemy większą swobodę. Niektórym utracone kilogramy przybywają w ciągu zaledwie kilku miesięcy, a inni w ciągu kilku lat - często nawet z nawiązką. Gorzej jest, kiedy stosujemy niezdrowe metody odchudzania. Wtedy pojawia się też osławiony efekt jo-jo.

Co to jest efekt jo-jo?

Efekt jo-jo występuje wtedy, gdy w bardzo krótkim czasie naprzemiennie tyjemy i chudniemy. Przyczyniają się do tego herbatki i tabletki odchudzające, a także wyjątkowo  restrykcyjne diety . Te niskokaloryczne lub tzw. głodówki owszem pomagają schudnąć, ale przy okazji wyniszczają organizm. Powodują też, że utracone kilogramy bardzo szybko wracają. Po takiej "diecie" wcale nie jest trudno przytyć...

Dlaczego trudno jest utrzymać wagę po odchudzaniu?

Ciało po każdej diecie przechodzi duże zmiany metaboliczne i hormonalne. Kiedy tracimy na wadze, spada również poziom leptyny w organizmie. Ta z kolei odpowiada za apetyt oraz trawienie. Kiedy jej ilość jest zbyt mała, nasz apetyt po prostu rośnie. Leptyna stymuluje głód, powodując ciągłe podjadanie. Jak więc utrzymać wagę po utracie kilogramów?

Postaw na trening siłowy

Postaw na trening siłowy

Pixabay.com

Pamiętaj - ruch zawsze będą Twoim największym sprzymierzeńcem w walce z kilogramami. Poprawiają również metabolizm. To prawda, że dieta pomaga schudnąć, ale to odpowiedni wysiłek fizyczny pomoże utrzymać uzyskaną wagę. Warto wtedy zacząć budować masę mięśniową. Regularne ćwiczenia siłowe w połączeniu z typowym cardio, pomogą zapobiec wzrostowi komórek tłuszczowych. Ponadto zachęcają organizm do spalania kalorii z posiłku, a nie magazynowania znajdujących się w nim węglowodanów.

Obserwuj wagę

Obserwuj wagę

Pixabay.com

Naturalnym nawykiem dla osób, którym udało się schudnąć, powinno być regularne ważenie się - raz w tygodniu lub raz na dwa tygodnie. To wcale nie jest niewykonalne, a wiele zmienia. Kiedy widzimy, że kilogramy rosną, dostajemy małe ostrzeżenie. Już wtedy wiadomo, że trzeba podjąć pewne kroki, aby zapobiec większym skokom. Powinniśmy wówczas zmienić coś w naszej diecie albo wybrać inne ćwiczenia.

Szukaj wsparcia

Szukaj wsparcia

Pixabay.com

Jedni czują się lepiej, gdy walczą z kilogramami samotnie, a inni potrzebują motywacji w postaci przyjaciela. Pomaga to nie tylko schudnąć, ale również utrzymać uzyskaną wagę. Najlepiej jeśli podczas tzw. okresu stabilizacji będziemy jeszcze korzystać z porad dietetyka i trenera personalnego. Wystarczy tydzień, aby naprowadzili nas na właściwe tory. Ponadto bardzo ważne jest wsparcie rodziny i znajomych, którzy będą dopingować nas w działaniach. Możesz również zrobić sobie zdjęcie przed i po, aby porównać efekty swojej pracy - to też będzie dla Ciebie motywacją .

Zacznij notować

Zacznij notować

Pixabay.com

Prowadzenie dziennika żywieniowego to bardzo prosta droga do kontrolowania tego jak jesz, co jesz i ile jesz. To dobry sposób również na to, aby pilnować treningów. Notuj jakie ćwiczenia wykonujesz danego dnia, ile serii, ile powtórzeń. Możesz sobie również zainstalować specjalną aplikację na telefon, w której będziesz wszystko zapisywać. Zaczynasz podjadać? Wpisz wszystko do dzienniczka i na drugi dzień spójrz na swój jadłospis. Wtedy bardzo łatwo wykryjesz, co mogło spowodować ewentualny przyrost wagi w okresie stabilizacji. 

Wysypiaj się

Wysypiaj się

Pixabay.com

Jeżeli się nie wysypiasz, to brakuje Ci energii. To z kolei powoduje, że zaczynasz jeść bardziej kaloryczne przekąski, aby pobudzić organizm do pracy. Zamiast sięgać po batonika, lepiej już zaopatrz się w dojrzałego banana lub jabłko. Pamiętaj jednak, że jeżeli nie pozwalasz po całym dniu zregenerować się odpowiednio organizmowi, ten prędzej czy później, upomni się o swoje. Większość dorosłych powinno sypiać od 7 do 9 h dziennie. Jest to optymalny czas, które pomaga odzyskać siły.

Bądź uważny

Bądź uważny

Pixabay.com

Bardzo dobrą metodą na kontrolowanie swojej diety stabilizującej jest również uważne jedzenie. Jeśli się nie spieszysz i celebrujesz posiłek, szybciej informujesz mózg, że powoli stajesz się najedzony. Zapach, tekstura żywności, wygląd dania również mają wpływ na to, czy dany posiłek zaspokoi Twój apetyt. Bardzo ważne jest również to, że jedzenie przy jednoczesnym oglądaniu telewizji, powoduje, że wrzucasz je w siebie bez zastanowienia. To niestety powoduje, że wcale nie czujesz się syty.

Komentarze