Masz problemy z pamięcią? Po nauce wybierz się na siłownię

Na problemy z pamięcią najlepsze są ćwiczenia

Wikimedia Commons/www.localfitness.com.au

Chodzenie na siłownię może sprawić, że przybędzie Ci muskulatury, ale też poprawi się Twoja zdolność przyswajania wiedzy. Najnowsze badania pokazują, jak to wszystko działa.

Chodzi o to, że podczas ćwiczeń nasz mózg produkuje hormony, które utrwalają wspomnienia. Holenderscy naukowcy przeprowadzali badania, w których osoby uczące się trenowały cztery godziny po zakończeniu nauki. Okazało się, że po dwóch dniach pamiętały znacznie więcej informacji niż Ci, którzy nie poświęcili czasu na ćwiczenia albo trenowali bezpośrednio po zakończeniu nauki.

Jak wyglądało samo badanie?

Jedna sesja ćwiczeń fizycznych dotyczyła badań nad 72 uczestnikami . Zostali oni poproszeni, o zapamiętanie 90 obrazków z różnymi lokalizacjami w 40 minut. Następnie tę grupę podzielono na trzy mniejsze. Jedna trenowała po 4 godzinach od nauki, druga od razu po nauce, a trzecia wcale. 
Ci, którzy musieli ćwiczyć, robili to przez 35 minut na rowerze stacjonarnym, na 80 proc. swoich możliwości. Ten rodzaj aktywności należy do aerobów, które dotleniają cały organizm i poprawiają pracę mózgu.

Dwa dni później, mózgi wszystkich uczestników były skanowane przy użyciu rezonansu magnetycznego, aby sprawdzić, ile kto zapamiętał. Uczestnicy, którzy wykonali ćwiczenia, byli w stanie przypomnieć sobie ok. 60 proc. zdjęć , a niećwiczący - 50 proc . Jak widać nie potrzebowali oni długotrwałego treningu, aby pobudzić mózg do pracy.

Nie jest jeszcze jasne, jak dokładnie i dlaczego opóźnione wykonywanie ćwiczeń ma wpływ na pamięć. Wcześniejsze badania laboratoryjne na zwierzętach dały taki sam rezultat. Jedno jest pewne - intensywne ćwiczenia poprawiają pracę mózgu nawet o 25 proc .

Kodowanie wspomnień

Profesor Guillén Fernández z Radboud University Medical Center w Holandii powiedział, że pamięć trwała długoterminowa zależy od zakodowania nowych wspomnień. Ten proces wymaga wytworzenia dopaminy, noradrenaliny i neurotropowych czynników, które pochodzą z mózgu. Bez uwolnienia takich czynników w czasie kodowania nowych wspomnień, po prostu bardzo szybko one znikną. A ćwiczenia fizyczne stymulują uwalnianie tych kilku hormonów.

Powołując się na badania, Fernández dodał, że to pokazuje, że możemy poprawić sprawność pamięci, uprawiając sport po nauce. Wyniki sugerują, że odpowiednio planowane ćwiczenia fizyczne mogą poprawić pamięć długoterminową oraz wydobyć potencjał ćwiczeń w roli skutecznej interwencji w sposobie edukowania się.

AktywnieBardzo.pl/MM

Komentarze